Dobrá. Jsem učitelka. S tím už asi nic nenadělám. A tak i drobné učitelské úspěchy je třeba oslavovat.
Určitě jsem už naznačovala, že nemám zrovna bůhvíjak šikovnou třídu, vesměs je to průměr (ačkoli jsou samozřejmě světlé výjimky). Když se k průměru ještě přidá pohodlnost, je to dost náročná kombinace. S tím jsem se vyrovnávala celého půl roku. Tento měsíc jsem se rozhodla, že s tím něco (konečně) budu dělat. Nešlo o to jen nadávat a stěžovat si, to umí každej trouba. Je třeba se zapřít a pokusit se to zvrátit. A slova, že "to už dávno měli dělat a umět" a "na to nemám čas" jsou jen výmluvy pohodlné a hloupé učitelky, kterou právě přestávám být - tedy mluvím o té pohodlnosti, o hlouposti si netroufám.
Největší problém byl (a bude) s matematikou. Celá škola se chlubíme, že jsme tvořivá, že pracujeme činnostně, a pak dostanu třídu, kde násobilku probírali tak záhadným způsobem (ale rozhodně ne činnostně), že učivo 3. ročníku umí obstojně asi tak 4 žáci ze třídy. A pomůcky jako peníze aj. nepoužívali, protože to žáci pořád ztráceli!! Bože!! To je ale výmluva, že to snad ani nemá obdoby!!
Takže jsem od ledna začala činnostně opakovat (lépe bych měla napsat "učit") násobilku 3 ročníku, tj. 6 - 9 a dělení. Teď jsme ukončili blok s násobilkou šesti. Celých 14 dní jsme vypláceli peníze, později už jen přiřazovali příklady k výsledkům, tvořili slovní úlohy, vymýšleli příklady. A dnes jsem jim dala desetiminutovku právě z těchto násobků - 5 příkladů na násobení, 5 na dělení, 5 na dělení se zbytkem. Výsledky byly prostě fantastické - dvě pětky (A. stále chyběla, O. je cizinec a navíc nemohl najít sešit, takže byl pak dost rozhozený), jedna 4 (D. má IQ pod průměrem), dvě 3 (to byl ten největší pokrok - M. i K. byly dívčinky, které byly zcela nepolíbeny vyšší násobilkou a na nich jsem viděla největší pokrok - násobení i dělení zvládly bez chyby, popletly potom dělení se zbytkem, ale to dotáhneme taky), asi 4 dvojky a jinak samé jedničky. Je třeba si uvědomit, že hodnocení bylo následující:
známka | chyby |
1 | 0 - 1 |
2 | 2 - 3 |
3 | 4 - 5 |
4 | 6 - 7 |
5 | 8 - 15 |
Považuji to tedy za veliký úspěch a už pracujeme na násobilce 7. A pak ať někdo haní činnostní učení!! Pošlu ho podívat se na mou třídu PŘED a PO, a pak ať diskutuje!!
0 komentářů:
Okomentovat
Komentáře prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína